Vltavská filharmonie dostala svou finální podobu, projekt se již teď prodražuje
Praha se již za pár let bude moci pyšnit novou dominantou. Na holešovickém břehu Vltavy, v okolí stanice metra Vltavská, vyroste nový koncertní dům Vltavská filharmonie. Bude to první pražská koncertní síň postavená po více více než sto letech. Poslední, Smetanova síň Obecního domu, byla otevřena v roce 1912.
Projekt nového koncertního prostoru započal v roce 2010. Po dlouhých letech hledání vhodné lokality a příprav zvítězilo v mezinárodní architektonické soutěži v květnu letošního roku dánské studio Bjarke Ingels Group. V jejich podání nebude dle Institutu plánování a rozvoje Prahy (IPR) Vltavská filharmonie pouze novým koncertním sálem nabízejícím světovou úroveň, ale také živým a otevřeným kulturním prostorem.
Moderní standardy i rozvoj veřejného prostranství, důvodů výstavby je několik
Důvodem nutnosti výstavby, jež je naplánována na rok 2027, jsou podle vyjádření IPR nedostatečné kvalitativní a akustické standardy současných historických síní, jež nesplňují požadavky 21. století. Nová filharmonie však přinese nejenom moderní úroveň a odpovídající kapacitu tří sálů. Svůj domov tam najdou i Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK a Česká filharmonie, hudební oddělení a kreativní hub Městské knihovny, prostory pro výuku hudebních škol, kavárna či střešní restaurace.
Střecha bude pokračováním veřejného prostoru, kde stupňovitá forma umožní zájemcům vyjít až na vrchol bez nutnosti vstupu do budovy a užít si jedinečný výhled na pražské panorama. Právě rozvoj veřejných prostranství a prezentace Prahy nejen jako města památek, ale i živé kultury, je jedním z cílů vedení metropole. Projekt navíc naváže na budování nové rezidenční čtvrti Bubny-Zátory v lokalitě největšího pražského brownfieldu Nádraží Praha-Bubny, ve které najde svůj domov přes 23 000 obyvatel města.
Miliardové investice se městu vrátí
Dokončení stavby nové filharmonie je plánováno na rok 2031. Do užívání by se pak měla dostat v roce 2032, pět let od začátku výstavby. Ačkoli původní cenový odhad mluvil o sumě 6,1 miliardy korun, aktuální odhadované náklady dosahují výše 9,4 miliardy, uvádí vyjádření Petra Hlaváčka, 1. náměstka primátora pro oblast územního rozvoje, portál Newstream. Další investice si bude vyžadovat příprava území, jímž prochází tramvajové koleje či linka metra.
Za zdražováním stojí podle Hlaváčka zejména rekordní inflace, ale i aktuální situace na Ukrajině a s ní spojené přerušení dodavatelských řetězců a nárůst cen stavebních materiálů. Finální cenu projektu však zatím garantovat nikto nedokáže a ze zkušeností ze světa se dá očekávat, že se stavba ještě prodraží. Přesný rozpočet bude známý až po vypracování detailní architektonické studie. Na její přípravu však musí projekt nejprve schválit městské zastupitelstvo.
Jak však dodává Hlaváček, minimálně devět miliard korun získají veřejné rozpočty zpátky jen na daních a odvodech za deset let výstavby a následujících deseti letech provozu, další zdroje přivede do města například turismus, podpořený i novou filharmonií. Odkazuje se přitom na ekonomické analýzy, jež se nechalo město zpracovat.
Ilustrace: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy
- autor
- Filip Kubus
- datum
- 13. 06. 2022
Kontaktujte nás +420 731 544 904
Prvotřídní služby a marketing pro prodej a pronájem prémiových nemovitostí a developerských projektů. Spoléháme na kreativitu, inovaci, odvážnost a optimismus. Art of Business. Měníme zavedené. Posouváme hranice.
KONTAKTY
Nové nemovitosti na Váš e-mail
Přihlaste se k odběru.